"THE ROLE OF HUMANE PEDAGOGY IN OVERCOMING AGGRESSION AND ALIENATION AMONG SCHOOLCHILDREN"

Authors

  • Rufina Davidova

DOI:

https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI5Y2025N43

Keywords:

humane pedagogy, aggression, alienation, schoolchildren, trust, pedagogy of Sukhomlinsky, Amonashvili.

Abstract

The article considers humane pedagogy as a key approach to overcoming alienation and aggression among schoolchildren. It is emphasized that a respectful, warm and trusting attitude towards a child can replace a tense atmosphere in the classroom with a space of cooperation and acceptance. The principles of pedagogy of V.A. Sukhomlinsky and S.A. Amonashvili are analyzed as real tools of education without fear and violence. It is concluded that humane pedagogy not only reduces the level of aggressive manifestations, but also helps each student to feel their importance, restore faith in people and find their place in the school community.

References

1. Шалва Амонашвили. Как любить детей. Опят самоанализа / Ш.Амонашвили. – М.: Амрита- Русь, 2023. – 176 с.

2. Коменский Я.А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Песталоции И.Г. Педагогическое наследие/ Сост. В.М. Кларин, А.Н. Джуринский. — М.:Педагогика, 1989 . — 416 с

3. Ильин Е. П. Эмоции и чувства. - СПб: Питер, 2001. - 752 с

4. Выготский Л.С. М.: Изд. Дом Шалвы Амонашвили, 1996. 222 с. (Антология гуманной педагогики)

5. Вестник интегративной психологии // Журнал для психологов. Вып. 23. /Под ред. В.В.Козлова, Ш.Р. Баратова, М.Н.Усмановой. – Бухара Ярославль: МАПН, 2022. – 456 с.

6. Дубровина, И.В. Психологическое благополучие школьников: учеб.пособие для бакалавриата и магистратуры / И.В. Дубровина. – М.: Издательство Юрайт, 2017. – 140 с.

7. https://www.shkola-nash-dom.ru/

8. https://wunderacademy.kz/humane

Submitted

2025-06-27

Published

2025-06-28

How to Cite

Davidova , R. (2025). "THE ROLE OF HUMANE PEDAGOGY IN OVERCOMING AGGRESSION AND ALIENATION AMONG SCHOOLCHILDREN". Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 5(S/5), 262–266. https://doi.org/10.47390/SPR1342V5SI5Y2025N43