ANALYSIS AND EFFECTIVENESS OF EXPERIMENTAL WORKS ON THE DEVELOPMENT OF ARTISTIC AND CREATIVE COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS BASED ON THE ART-PEDAGOGICAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V5I7Y2025N40Keywords:
art pedagogy, creative competence, integration, interpretation, digital education, experimental researchAbstract
This article analyzes the content and outcomes of experimental research aimed at developing the artistic and creative competence of future teachers based on the art-pedagogical approach. The results of applied experiments conducted during 2023–2025 are presented within the framework of the author's original “3I” methodology and a dedicated digital platform. Significant improvements were observed in students’ levels of artistic perception, creative thinking, and project-based initiative. The findings support the effectiveness of art-pedagogical methods in enhancing both the personal and professional development of pre-service educators.
References
1. Ўзбекистон Республикаси Президентининг“2022–2026 йилларга мўлжалланган Янги Ўзбекистоннинг тараққиёт стратегияси тўғрисида”ги Фармони(№УП–60,28.01.2022 й.)
2. Колешникова Н. А. Методика формирования художественно-творческой компетентности // Современное образование. - 2018. - № 2. - С. 32-38.
3. Воронова Т.П. Педагогика искусства: развитие креативной личности. – М.: Просвещение, 2020.
4. Шапиро Е.Л. Артпедагогика как средство развития эмоционального интеллекта // Педагогическое образование в России. - 2019. - № 5. - С. 75-80.
5. Nasritdinova M.N. Artpedagogika: O‘quv qo‘llanma. - F.: Klassik, 2024.
6. Зубарева, Н.С. Современный урок в арт-педагогической парадигме.//Мастер-класс, 2009, №9
7. Насритдинова, М. (2023). Artpedagogik Yondashuv Asosida Bolajak Musiqa Ta’limi Oqituvchilarining Ijodkorlik Qobiliyatlarini Rivojlantirishning Didaktik Ta’minoti. Ижтимоий-гуманитар фанларнинг долзарб муаммолари/Актуальные проблемы социально-гуманитарных наук/Actual Problems of Humanities and Social Sciences., 3(4), 241-246.
8. Асмолов А.Г. Психология личности: Принципы общепсихологического анализа: Учебник для студ. высш. учеб. заведений. Рек. Мин. обр. РФ. — 2-е изд., перераб. / А.Г. Асмолов. М.: Смысл; Академия, 2002.( 4. Asmolov A.G. Psychology of Personality: Principles of General Psychological Analysis: A Textbook for Students. higher textbook establishments. Rec. Min. arr. RF. - 2nd ed., revised. / A.G. Asmolov. M.: Meaning; Academy, 2002.)