THE HISTORY OF THE LATIN LANGUAGE IN MEDICINE: FROM ANTIQUITY TO MODERN TERMS
DOI:
https://doi.org/10.47390/SPR1342V4I12Y2024N93Keywords:
latin language, medical terminology, anatomical nomenclature, pharmacology, history of medicine, antiquity, RomanizationAbstract
The Latin language plays a key role in medicine, becoming the basis for the formation of medical
terminology. Its use began in antiquity, when medicine and anatomy were actively developing in Ancient Rome,
and the works of Hippocrates and Galen were widely used in Latin. This article examines the historical
development of the Latin language in medical practice, its contribution to the creation of anatomical,
pharmacological and clinical terminology, as well as the reasons why Latin terms remain relevant in modern
medicine.
References
1. Гальперин И.Р. "Латинский язык и основы медицинской терминологии". – М.:
Высшая школа, 2005.
2. Борисова Е.А. "Латинский язык в истории медицины". – СПб.: Изд-во СПбГУ, 2011.
3. Крысин Л.П. "Медицинская терминология: латинские и греческие корни". – М.:
Просвещение, 1999.
4. Smith, W. "Latin Language and Medical Nomenclature: A Historical Overview". –
Cambridge University Press, 2007.
5. Rufus, A. "The Legacy of Latin in Medicine". – Oxford: Oxford Medical Press, 2015.
6. Салиева, Н. С. (2023). CONCEPTS COMPETENCE AND COMPETENCE. European Journal of
Interdisciplinary Research and Development, 16, 316-321.
7. Салиева, Н., & Салиев, У. (2023). Сущность и содержание педагогической
деонтологии. Общество и инновации, 4(1/S), 110-112.
8. Салиева, Н. С. (2023). НРАВСТВЕННАЯ КУЛЬТУРА ВРАЧА. Научный Фокус, 1(2), 461-
467.
9. SALIEVA, N. S. PEDAGOGIKA VA UNING TADQIQOT USULLARI HAQIDAGI
MUNOZARALAR. МОЛОДОЙ УЧЕНЫЙ Учредители: ООО" Издательство Молодой
ученый", (2), 408-409.
10. Ахмедова, У. Э. (2022). ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ПЕРЕВОДА НА ЗАНЯТИЯХ РУССКОГО
ЯЗЫКА В ЦЕЛЯХ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ РУССКОЙ РЕЧИ СТУДЕНЧЕСКОЙ
МОЛОДЁЖИ. INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRACTICE. SCIENTIFICMETHODICAL
JOURNAL, 3(9), 78-82.
11. Ахмедова, У., & Суяркулова, З. (2023). ИНТЕРАКТИВНЫЕ МЕТОДЫ ОБУЧЕНИЯ
РУССКОМУ ЯЗЫКУ В МЕДИЦИНЕ. ОБРАЗОВАНИЕ НАУКА И ИННОВАЦИОННЫЕ ИДЕИ
В МИРЕ, 18(3), 17-20.
12. Ахмедова, У. Э. (2021). Сходства и различия между предлогами русского языка и
окончаниями узбекского языка (на примере употребления с
существительными). Молодой ученый, (10), 220-222.
13. Ахмедова, У. Э. (2018). ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИННОВАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В
РАЗВИТИИ ВИДОВ РЕ-ЧЕВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НА ЗАНЯТИЯХ РУССКОГО ЯЗЫКА В
МЕДИЦИНСКОМ ВУЗЕ. Инновации в образовании и медицине. Материалы V Все, 18.
14. Sobirovna, T. O. (2023). INTERACTIVE METHODS OF TEACHING LATIN TO
STUDENTS. INTEGRATION OF SCIENCE, EDUCATION AND PRACTICE. SCIENTIFICMETHODICAL
JOURNAL, 4(1), 42-46.
15. Туйчиева, О. С., & Шерқулов, З. (2023). ТИББИЁТ ОЛИЙГОХЛАРИДА ЛОТИН
ТИЛИНИНГ ДОЛЗАРБЛИГИ. ОБРАЗОВАНИЕ НАУКА И ИННОВАЦИОННЫЕ ИДЕИ В
МИРЕ, 18(3), 21-23.
16. Sobirovna, T. O. (2021). Problems of developing student motivation in teaching latin
language through medical terinology in medical universities. ACADEMICIA: AN
INTERNATIONAL MULTIDISCIPLINARY RESEARCH JOURNAL, 11(1), 1588-1592.
17. Туйчиева, О. С. (2021). Методика преподавания латинского языка в медицинских
высших учебных заведениях. Молодой ученый, (1), 66-67.
18. Gulomovna, T. O. S., & Karimovna, M. O. (2020). Some opinions about parameters of
mnemonics. Universal Journal of Educational Research, 8(1), 238-242.
19. Karimovna, M. O. (2022). LINGUOCULTURAL FEATURES OF PHRASEOLOGY IN UZBEK
AND GERMAN LANGUAGES. Spectrum Journal of Innovation, Reforms and Development, 4,
317-318.
20. Mominova, O. K. (2023). OUTLINE OF MEDICAL TERMINOLOGY
FORMATION. O‘ZBEKISTONDA FANLARARO INNOVATSIYALAR VA ILMIY TADQIQOTLAR
JURNALI, 2(20), 474-477.
21. Oftobkhon, M. (2023). MEDICINE UNDER THE KHOREZMSHAHS. European Journal of
Interdisciplinary Research and Development, 16, 420-424.