CULTURAL APPROACH IN THE SYSTEM OF LITERARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47390/SP1342V3I7/SY2023N25Keywords:
integration of arts, cultural analysis, text, hermeneutics,translation, interpretation, fiction, understanding.Abstract
This article highlights one of the urgent problems of teaching literature in education - the methodology of cultural analysis. There are considered the use of art forms in the methodology, psychological and pedagogical conditions for the emergence of interest in various types of art among high school students, and an attempt is also made to reveal the peculiarities of an integrated literature lesson.
References
Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М. : Искусство, 1979.
Жавнина О., Зац Л. Музыкальное воспитание: поиск и находки //Искусство в школе. 2003. №5. С. 49–52.
Кан-Калик В.А., Хазан В.И. Психолого-педагогические основы преподавания литературы в школе. М. : Просвещение, 1988.
Леонов С.А. Интегрированный урок литературы; книга для учителя и учащихся. М. : МПГУ, 1999.
Покатилова Е. А. Культурологический подход в системе литературного
образования школьников. Л. Известия НГПУ, 2013.
Руднев В.П. Словарь культуры ХХ века. М. : Аграф, 1999.
Сенько Ю.В., Фроловская М.Н. Педагогика понимания. М. : Дрофа, 2007.
Симакова Л.А. Доминантные аспекты культурологического подхода к изучению литературы в школе // Всесвітня література в сучасній школі. 2012. – № 11–12. С. 36–38.
Фрейд З. Психология бессознательного: Сборник произведений. М., 1989.
Эко У. Сказать почти то же самое. Опыты о переводе. СПб. : Simposium, 2006.
Buckledee, S. Language and literature in tertiary education: The case of stylistics. English Teaching Forum, 2002. P. 8–13.
Carter, R., & Long, M. Teaching literature. Harlow, United Kingdom: Longman., 1991.
Lazer, G. Literature and language teaching. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press., 1993.
Widdowson, H. G. Teaching language as communication. Oxford, United Kingdom: Oxford University Press. 1986.